Hawaii, dag fyra!

Vi hade mopparna även denna dag och hade tänkt att åka till några laguner som skulle vara jättefina. Tyvärr såg det väldigt långt ut på kartan och vädret var inte riktigt på topp. Så vi bestämde oss för att åka upp till ett vattenfall som vi hade tänkt svänga förbi dagen innan men inte hunnit. Vi gasade iväg så bra vi kunde men på vägen vi körde vara minimumgränsen 40 mph och det kom vi endast upp i om vi hade gasen i botten i nedförsbacke. Men, fram kom vi i alla fall utan att bli portade från vägen!

Väl uppe vid vattenfallet skulle vi parkera mopparna och vi kan ju säga att detta inte riktigt var josses dag med moppen! Hon ska gå och parkera den lite fint vid vägkanten, men kommer åt gasen och får jaga moppen upp på en gubbes gräsmatta innan hon får slänga sig ner med den i gräset för att stanna. Vilken syn det va och det gick bara inte att hålla sig. Och jossan började skratta snabbt med när hon såg oss, även att hon skrapade upp benet. Sedan hittade vi i alla fall ett annat ställe att parkera. Då när vi ska låsa fast mopparna bränner sig stackarn på avgasröret så att det blir ett äckligt brännsår på benet. Lilla Josefin!

Sedan började vi traska mot vattenfallet och alla hade flipflop på sig då vi inte trodde att detta skulle bli någon lång vandring. Vi hade fel! Det hela tog  1½ timme och det var ingen enkel stig att följa precis. Det var gyttja, nerfallna träd, bäckar att kliva över på hala stenar och massa rötter man snubblade på. Allt detta fick vi även göra barfota då våra flippisar hade gett upp för länge sen! Väl upp var det skönt att svalka sig i vattenfallet! :)

På kvällen sedan mötte vi upp Catrin som kommit till ön med sin familj och vi gick ut och åt mexikanskt. Sedan förtärdes det lite vin på hotellrummet innan vi traskade ut på stan och även denna natt slutade sent.

Aj aj Josse!

Snart framme!

Denice bombar!

Josse vad glad över att äntligen vara uppe..

Men ledsen över att hon inte fick bada pga av såret för det fanns
dödliga bakterier i vattnet!

Moppebrudarna!

Stooooor cola får man här i USA

Hawaii, dag tre!

Denna måndag var det Martin Luther King-dagen, så i Waikiki firades det med en parad genom staden som vi slog oss ner i solen för att kolla på. Efter det hade vi bestämt oss för att hyra moppar. Kan ju säga att det var de bästa pengarna jag spenderade på hela resan! Så grymt kul var det att bara svischa fram fem brudar i bikini längs havet. Underbar känsla! Vi drog upp till två stränder som klassas som två av världens finaste stränder. Tyvärr var det lite molnigt när vi kom upp men mycket fint ändå!

När solen började gå ner hoppade vi på mopparna och körde tillbaks mot Waikiki. Kvällen bestod av nudlar och skönt häng på stranden med några andra svenska tjejer som vi mötte på hostelet! Och ni får ursäkta bildbomberna som blir i varje inlägg men det finns så många bilder som jag vill visa! :)

Underbara Waikiki!

En surfare på väg ut för att fånga vågorna

Kommer sakna mina finingar!♥

Lanikai beach

Lycka!

Om cirkus 17 timmar får jag äntligen mysa med min Martina igen!

Hawaii, dag två!

Vi gick upp rätt skapligt för att hinna ner och handla frukost innan vi skulle hoppa på bussen till en marknad som låg vid öns fotbollsstadium. Allt gick jättebra, men efter att suttit en timme på bussen så undrade vi varför i sjutton vi inte var framme än då det inte såg så långt ut på kartan. Men självklart går ju lokalbussarna himla långsamt då de stannar hela tiden för att släppa på och av folk! Så efter ytterliggare en halvtimme så var vi i alla fall framme.

Marknaden var mysig och vi gick runt och fyndade allt från kakor till T-shirtar och solglasögon! Åt lite färsk ananas till lunch, precis som det ska vara på semester! :)

På eftermiddagen var det riktigt molnigt och vi gick bara en promenad på strandpromenaden. Kvällen blev lugn med lite inpulstatuerande vid midnatt. Än så länge bara henna, men snart så!

Hawaii, dag ett!

Lördagsmorgonen började tidigt! Efter att bara fått 15 minuters sömn (normalt när man sover fyra tjejer i samma säng) så hämtade taxin upp oss hemma hos mig klockan fyra. Frukost på flygplatsen klockan fem och sedan gick flyget klockan sex! Mellanlandning i San Francisco och några timmars sömn senare landade vi på Hawaii. Underbar var känslan när varm luft kom strömmandes mot den bleka kropp man fått av att leva i Seattle.

Vi hittade en buss som tog oss till vårt hostel och sen bar det ut för pizza innan stranden väntade. Relaxade där i några timmar innan solnedgången tog vid. På kvällen gick vi ut på stan och mötte upp några killar som Josefin, Steffi och Angie hade träffat tidigare på dagen. Natten blev lång och innan vi la huvudet på kudden var det långt in på småtimmarna.

10-bilder är en självklarhet klockan fem på morgonen!

Soluppgång när vi närmade oss San Fran!

Golden Gate bron

San Francisco!!

FRAMME!

Vi bodde 100 meter från stranden!

Solnedgång på Waikiki

Ny variant av drinkglas!

See you soon then

Vem förberedde dig på att man skulle behöva säga hej då till folk i USA när man redan hade lämnat alla hemma? Vem förberedde dig på att du kan träffa folk som blir som en ny familj för dig? Att de är den riktiga tryggheten och glädjen man har här? Vem förberedde dig på att det skulle finnas så många guldklimpar i Seattle?

Nej allt man fick höra och läsa om var hur man skulle hantera sin hemlängtan till allt hemma, men det var fasingen ingen som förberedde dig på att behöva lämna sina nyfunna vänner här!

I söndags var det alltså två personer från järngänget som lämnade. 6-2=4. Till sommaren är vi bara två kvar. Usch, vill inte tänka så långt!

I söndags åkte jag, Sara och Stephanie ut till flygplatsen med Josefin för att säga hej då innan hon flyttade till sin nya familj i San Francisco. Josefin har precis rematchat från sin så kallade värdfamilj här i Seattle och samtidigt som jag hatar att se henne åka så måste vi låta henne gå till en familj som verkligen uppskattar den fina person hon är och så att hon får må bra. Du förtjänar bara det bästa Josefin!

Vet inte om jag har varit på en flygplats förut då det är bara tråkiga saker som händer. Det var oerhört svårt att säga hej då till familjen hemma men då hade man ett riktigt spännande år framför sig. Nu var det bara jobbigt! Allt gick hyfsat smidigt tills vi kom till säkerhetskontrollen och vi inte fick följa med längre. Då brast det! Vi sa inte så mycket utan lät tårarna säga sitt. Att se Josefin gå igenom säkerhetskontrollen med tårar rinnande på kinderna helt ensam var otroligt tufft. Jag kommer sakna dig något fruktansvärt! Som tur är går det snabbt och smidigt att flyga ner till SF, så vi ses snart igen! :) I love you♥

Efter att ha torkat tårarna bar det iväg till nästa avsked. Vi åkte upp till Edmonds för att säga hej då till Angelica som nu är klar med sitt år här och ska resa lite innan hon åker hem. Det var skönt att träffa henne i huset då i början det inte alls som kändes som att vi faktiskt skulle säga hej då. Så vi var väl där i kanske 45 minuter innan det var dags att åka. När man säger hej då så inser man inte riktigt att vi faktiskt inte kommer ses på ett tag. Det känns så naturligt att slänga in kommentaren: Men vi hörs imorn då, så kan vi se vad  vi gör i helgen. Men nu kommer jag inte slänga iväg de kommentarerna till Angelica och Josefin på ett tag.

Fy fasen vad jag kommer sakna dig Angelica. Greenlake, luciaövningar, prat om allt mellan himmel och jord och alla andra saker som vi har upplevt tillsammans under våra månader ihop. Men jag vet vem som kommer stå hemma i Svedala med ett stort finuligt leende på läpparna när jag kommer hem igen. Och jag längtar så tills vi ses igen! I love you♥

Good bye my lovers, good bye my friends
You have been the ones, you have been the ones for mee

See you soon then♥

Jag vill inte

Men idag är dagen här. Dagen som kommer vara helt klart den jobbigaste sen jag kom hit. Idag måste jag säga hej då till två av mina bästa vänner här i Seattle. Först åker Josefin, och sen sju timmar senare Angelica. Kan inte ens beskriva hur jobbigt detta är!

Borta bäst, hemma bra?

Fy fasen vad underbart vi har haft då vår vecka på Hawaii bara har sprungit iväg. Men vad roliga grejer vi har gjort. En resa man aldrig glömmer helt enkelt med sina underbaraste vänner! Alla bilder och berättelser från resan kommer så fort som möjligt. Bara väntar på alla bilder från alla andra och sedan är det lite annat som pågår denna helgen, då bloggen kan vänta!

Men snart så! :)

HAWAII

Nu är det äntligen dags för Hawaii!! Som jag har längtat! Ska bli sjukt skönt att komma bort från allt regn och rusk i Seattle och bara få ligga och njuta i solen med min fina vänner! Känner på mig att veckan kommer bli awesome!

Flyget går klockan 6 imorn bitti så taxin kommer och hämtar oss 4 i natt, så alla tjejer utan Josefin sover här i natt. Josefin åker med ett senare plan så därför sover hon hos Sara, då hon ska agera privatchaufför.

Så hörs om en vecka!!

SO LONG! ♥

Sororityparty

Igår kväll stack vi alltså iväg på ett collegeparty! Det var vår vän Johanna som känner många pojkar i det huset som bjöd in oss! Så efter middagen stack jag över till Sara för att "kolla på film" och halv elva kom Denice och Greta och hämtade upp oss. Vi åkte iväg till universitetsområdet och parkerade innan vi mötte upp Johanna utanför huset. När vi kom in skulle man visa ID på att man var 18, fråga mig inte varför eftersom det är 21 är men vi gjorde iaf detta och fick ett gult band runt armen. Sedan var det bara att hoppa rakt in i festen. Det var folk överallt som gick runt och ut och in ur allas rum och pratade. Vi träffade Johannas vänner som var jättetrevliga!

Sedan skulle vi går ner till källaren där det var disko men precis då stängde de igen eftersom polisen var där och hade tagit fast nån kille som var under 21 och drack öl. Ooups! Så vi skyndade oss upp till killarnas rum där vi drack öl och dansade järnet! Skitkul var det! Och det var lite intressant att beskåda det som Johanna hade beskrivit skulle förekomma och sånt man har sett på filmer. Tjejerna klär sig ju så att man vill slänga till dem en kofta och trycker upp rumpan mot killarna hela tiden när de dansar. Tur att det kom lite svenska tjejer och visade hur man dansar! Det var varmt, svettigt och lite småäckligt men det är ju så man har föreställt sig sororitypartys. Check på den nu säger jag och hoppas och tror det blir fler gånger!

Greta, Denice och Sara!

Johanna och Sandra

Haha Sara i massan!

Diggar killen upp till höger!

Braaaa kväll!

Snö

Japp, så valde snön att äntligen falla över Seattle igårkväll efter att ha lyst med sin frånvaro sedan november! Och jag som älskar snö blir ju självklart överlycklig. Men jag visste dock att det skulle regna bort idag. Men när jag bor här i Seattle så har jag inte samma kärleksfulla tycke till snön. Då snö här betyder att skolor blir inställda och mer jobb för mig. Och när man som jag, vant mig vid att ha mina sex timmar mitt på dan då jag bara får göra det jag känner för, blir det himla jobbigt att ställa om sig på att ta hand om barnen en hel dag. Jag vet, hemskt att säga när man är au pair men när man har vant sig vid något är det jobbigt att ändra!

Som tur för mig var skolan "bara" två timmar försenad idag då snön förvandlades in till slask direkt. Och nu kan man inte ens se att det snöade för 24 timmar sen. Men här är i alla fall lite bilder från igår kväll då jag och Sara gick till Safeway!

Jag och Sara avslutade kvällen med att kolla på vår favvofilm The Holiday, som pappa även du borde se! ;)

Myssöndag!

Efter att jag lämnat av Lizette i downtown så mötte jag upp Johanna som var nere i Seattle med hennes mamma och syster. Så kul att se henne igen! Eftersom Vancouver och Seattle ligger så nära varandra är det hur enkelt som helst att åka emellan. Tror det är ca. 20 mil. Så nu var dem nere i min hemstad och jag mötte upp dem för att kika runt i downtown. Sedan kom även Sara och mötte upp oss och jag drog med alla upp till Queen Anne, då jag verkligen tyckte att de skulle se utsikten över staden från Kerry Park.

Självklart började de ju snöa så in i, så så mycket utsikt blev det inte. Men lite syntes trots allt och de sa att de kunde iaf föreställa sig hur fint det brukade vara haha! Väl uppe på kullen mötte vi också upp Josefin och Stephanie som hade prickat in denna dag för att åka upp och ta kort på utsikten, lyckat tjejer ;)

Men efter att Johanna, hennes mamma och hennes syster hoppat på bussen för att komma downtown igen, gick vi och lunchade på 5 spot och efterrättade på Menchies! :)

Jag och Josefin fin fin Josse Josse Josefin!

Saris och Steffis!

Sedan gick jag hem och jobbade lite, och likadant gjorde Sara. Sen möttes vi upp på kvällen för att kolla på The Reader. Riktigt bra film tyckte jag! Saras hostfamily har även skaffat Kinect som vi kommer spela sönder nu! :D

Angelica

En fin, fin vän kommer snart åka ifrån oss i Seattle. I lördags hade vi lite hejdå get together hemma hos Angie. Det var svenska au pairer, angelicas hostfamily, angelicas amerikanska kompisar och lite annat folk som hon har lärt känna under året. En av de trevligaste kvällarna sen jag kom. Toppenlördag!

Kommer sakna min Angelica jättemycket och detta blir första farvälet detta au pair år. Tyvärr så vet jag ju att det bara fortsätter.. Men jag är himla glad att jag har lärt känna henne och att vi får en vecka på Hawaii ihop i alla fall!! Kan inte fatta att om tre dagar ligger jag på stranden med Angie, Jossan, Steffi och Denice. Top notch! :)

Efter mycket god mat och trevligheter hos Angelica åkte vi iväg och bowlade!
Konstigt nog vann jag denna gång med på min bana haha!

Steffi gick det ju sådär för..

Jossan och Angie!

HAHA!

Catrin fick plats med sina skor i en annans spelares haha!

Mycket, mycket trevlig kväll som avslutades med att Lizette sov hos mig! :)

Summering 2010

Jag följer efter min kära vapendragare Martina och slänger in ett STORT inlägg om 2010, men låter bilderna tala för sig!

Januari

Spenderade första dagarna av 2010 i Thailand

Och vi började faktiskt att gilla vin!

haha!

Februari

Och vi hängde som vanligt mest hela tiden! ♥

Det blev även en helg i Linköping med massa snö och massa kul!

Hahahaha

Vi började komma igång riktigt ordentligt med Bra Häng!

Mars

I stort sett hela mars gick åt att förbereda inför UF-mässan!

Väl på mässan som hölls i Eksjö så vann vi "Bästa Vara" och fick en plats i SM!

April

Jönköping!

WIEN

Mitt ibland alla askmoln kunde vi till slut iaf komma iväg till Wien.
och vilken underbar resa sen!

Festade gärnet på Gnadenlos med bästa gänget! ♥

MAJ

Vi åkte upp och tävlade i SM och hade hur kul som helst! Det slutade med
att vi sålde slut på alla våra BH-fickor!

AYIA NAPA

Studentresan till Ayia Napa var helt galet bra!

Juni

Balen!

Sedan avslutade vi den underbara våren och härliga tre år på gymnasiet
med studenten i det väder som jag alltid har drömt om!

Sedan blev det midsommar!

Juli

Juli bestod mest av jobb men när det var ledigt hängde jag med
härliga kompisar i sommarvärmen!

Hann också med lagfest!

Augusti

Jag lämnade alla nära och kära för att bege mig iväg på mitt livs äventyr!

Startade i New York!

September

Bosatte mig i fina fina Seattle!

Träffade fina kompisar direkt!

Första au pair mötet!

Jag vande mig vid mitt nya liv

Paddlade kajak med Hanna!

Oktober

Gick på första Sounders-matchen!

Hängde en del på baseball-arenan med!

Drack ur röda muggarna!

Jason Derulo

Åkte och hälsade på Martina i Minneapolis!

Lyssnade på Barack Obama!     Och sen även frugan med!

Avslutade månaden med Halloween!

November

Underbara höstdagar!

Härliga dagar vid Green lake!

VANCOUVER

Hade en underbar helg i Vancouver med tjejerna!

Och träffade Johanna igen!!

Vi fick även lite snö i Seattle!

Och jag försökte kicka igång min julstämning..

December

Åkte till Vancouver igen, denna gång med värdfamiljen!

Gick luciatåg och hamnade på förstasidan!

Firade julafton med min fina tjejer i Redmond! ♥

Sista dagarna spenderades i Whitefish!

Tror nog att 2010 var mitt bästa år någonsin!! Nu ska vi se om 2011 kan toppa det!

Art Walk

Igår efter jobbet promenerade jag och Sara ner i regnet för att kolla in art walken även denna torsdag. Tyckte nog att igår var den bästa jag varit på med fina bilder! Där nere mötte vi även upp vår vän Anthony och åkte iväg för att käka lite god, tunn pizza. Trevligt och gott! Efter det bar det av hem till honom för att se The Black Swan, bra men hemsk! Taxin stannade utanför våra hus kvart i tolv, så det var bara bums i säng!

Idag efter spinningen åkte jag upp till Alderwood mall för att träffa Angelica, Josefin och Stephanie för lite lunch och gemytlighet! :)

Angie körde OnePiece dagen till ära!

Angie och Josy!

Madeline och Stephanie!

Sötaste peanuten ever!

Ikväll blir det bara film och mys! För imorgon ringer klockan tidigt för att bege sig till skidbacken! :)

Pusss!

HP

Var som sagt och såg på Harry Potter igår, äntligen!! Som jag har väntat och nu var Josefin klar med de andra filmer så vi drog upp till Northgate och kolla på den. Svinbra var den!! Och jag fattar inte att dom låter oss vänta ända till sommaren för att få se klart den, gaaah!

Men mycket sevärd film och fint sällskap som det hade gått allt för lång tid sen jag såg sist! Tack för en myspyskväll fina du!

Ett stort blått paket..

..kan bara betyda en sak. JULKLAPPAR FRÅN SVERIGE! Då jag tyvärr inte hann få mina julklappar hemifrån innan julen så visste jag att det måste ha kommit under tiden vi var borta. Och mycket riktigt låg det där och väntade på mig när jag kom hem helt fullproppat med julklappar!!

Underbart innehåll! Fick även en pyjamas och julskum som inte är med på bilden!

Finaste ljuset jag äger!

Tack alla hemma för fina julklappar!!♥

tuffitåget

Japp, på lördagskvällen skulle vi då sätta oss på nattåget hem till Seattle efter en fantastisk vecka i Whitefish. Men på lördagsmorgonen får vi reda på att alla tåg är inställda pga av vädret. Himla skit tänkte jag, sitta i en bil i tio timmar är ju inte alls lika kul! Men vi fick i alla fall låna en bil av våra kompisar som skulle ta oss hem.

När vi sedan ska åka och säga hej då till min värdpappas släkt så ser de att ett tåg som stod där tidigt imorse fortfarande står kvar. Så min värdpappa ringer ner till stationen och det visar sig att det är det tåget som skulle från Seattle till Chicago men det kom inte längre pga av vädret. Så detta tåg skulle vända och åka hem igen samma tid som vårt andra tåg. Så då kunde vi åka med det! :D

Så resten av lördagen hängde vi mest i min värdpappas systers hus och tog det lugnt. Sen åkte vi ner till tåget och kom inte iväg med det förrens vid tio, en timma försenat. Och detta pga av något elektronikfel. Alltså herregud, tåget har stått inne där hela dagen och ändå inte kunnat fixa det. Men iväg kom vi i alla fall och jag läste lite i min bok innan jag somnade.

När jag vaknade upp morgonen där på berättade min värdmamma för mig att tåget var försenat då en av ingenjörerna på tåget hade nästan fått en hjärtattack under natten så att vi hade varit tvungna att stanna och få honom till sjukhus och sen plocka upp en ny ingenjör. Så istället för att komma hem vid tio på förmiddagen till Seattle kom vi hem tre på eftermiddagen. Men det positiva med det var att jag han läsa ut min bok och få se all vacker natur som finns i Washington State! Här är ett axplock:

Hemma i Seattle igen

Nyår

Här kommer en liten bildbomb med fina bilder som knäpptes på nyårsaftons morgon:

På väg upp till backen

Manchesterpistat, precis som det ska vara!

Jag vet inte om jag någonsin har haft en finare morgon än så här. När vi kom upp till toppen var det klarblå himmel, -20 och massa, massa snö. Den synen och känslan kommer jag aldrig glömma!

Tyvärr mulnade på efter en timma men det var grym skidåkning ändå med perfekt snö i backarna! Höll ut i kylan i sex timmar!

Efter backen åkte jag hem och tog det lugnt och fixade i ordning mig. Även om min värdfamilj är träningskläder-familjen så tänkte i alla fall jag klä upp mig lite på nyår!

Efter middagen åkte vi i alla fall och bowlade i några timmar, och jag börjar tro att jag är en naturbegåving för det går alltid sjukt bra på bowling! ;) De hade grymt bra musik där så jag kom in i lite partystämning. Efter bowlingen åkte vi hem till vårt hus igen och så började de vuxna spela nåt kortspel som jag inte fattade nåt av, så jag satt och läste Veckorevyn! Satt även och väntade på vin men det kom aldrig utan när tolvslaget slog in stod jag uppe i mitt rum och tittade ut på raketerna själv. Jag skålade med mig själv med ett glas vatten och sa gott nytt år till mig själv. Festligt tolvslag!

Jag förstår inte att nyår inte verkar vara en big deal här! Hemma i Sverige är det ju ett heldagsprojekt! Ne, himla besviken på nyåret och jag önskade mer en någonsin att jag hade varit hemma i Seattle och kunnat fira med mina flickor! Så ett nyårslöfte var i alla fall att ha ett roligare nyår nästa år!